최현석은 동양화 기법으로 동시대 시대상을 반영하는 기록화 형식의 작업을 전개하는 작가다. 그는 조선시대 궁중 기록화에서 드러나는 의례와 규율이 현재 우리의 사회 안에서도 여전히 잔존하고 있는 지점에 관심을 기울인다.

 

조선시대 궁중기록화 형식을 차용해 현재를 재현하는 최현석의 작품은 단순히 과거의 방식으로 현재의 시대상을 반영하고 기록하는 단계에 머무르지 않는다. 주제 선정에서부터 작가의 관심과 의도를 발견할 수 있으며 그것을 직시하는 작가의 시선을 엿볼 수 있다. 예를 들어 <무자년 엠비산성촛불시위도>,<북방한계선란도>를 비롯한 여러 작품에서는 정치적 사건과 마주한 작가의 시선을 읽을 수 있으며 <아트페어작품실종도>, <인사동개인전현실도>에서는 동시대 미술시장을 바라보는 작가의 태도를 느낄 수 있다. 또한 <혼례거사도>, <장례호상도>,<종가불멸도>에서는 우리 사회의 관홍상제가 지닌 허례허식의 문제점과 유교적 시스템이 가지는 모순에 대해 의문을 던지는 작가의 관점이 드러난다. 작가는 이와 같은 방식으로 시대적 상황과 사건을 다룸에 있어 전통적인 과거의 형식을 통해 현재의 모습을 진지하면서도 위트 있게 담아내고 있다.

 

이처럼 풍속세태학적인 면모를 지닌 작품 속에서 최현석은 현실적인 시대적 장면이 지닌 불편함을 강조하여 나타내거나 의도적으로 드러내지 않는다. 그는 사실성을 기반으로 하는 기록화의 특성을 차용하여 사건 그 자체를 현실적으로 제시한다. 그런데 그와 동시에 치적을 기념하고 유교적 본보기를 남기려는 궁중 기록화의 본래 의도를 전복하는 비판의식을 담아낸다. 따라서 최현석의 기록화는 궁중 기록화 형식을 전유(appropriation)한 뒤 기록화의 본래 의도를 전복시켜 제시하는 "기록화를 전복하는 기록화"인 것이다.

 

성 지 윤

 

 

 

Choi Hyunseok is an artist who creates works in the style of documentary painting (girokhwa), reflecting the contemporary era through traditional East Asian painting techniques. He focuses on the point where the rituals and disciplines seen in the court documentary paintings of the Joseon Dynasty still linger within our society today.

Choi's work, which appropriates the form of Joseon Dynasty court documentary painting to represent the present, does not merely stop at the stage of reflecting and recording the current times in a past style. From his selection of subjects, one can discover the artist's interests and intentions and get a glimpse of his direct gaze confronting them. For example, in works like Painting of the Mujanyeon Mount MB Fortress Candlelight Protest and Painting of the Disturbance at the Northern Limit Line, one can read the artist's perspective on political events. In Painting of a Missing Artwork at an Art Fair and Painting of the Reality of a Solo Exhibition in Insadong, we can sense the artist's attitude toward the contemporary art market. Furthermore, in works such as Painting of a Wedding Ceremony, Painting of a Fortunate Funeral, and Painting of the Immortal Head Family, the artist's viewpoint is revealed, questioning the vanity and formalism of our society's traditional ceremonies and the contradictions of the Confucian system. In this way, by dealing with contemporary situations and events, the artist captures the present through a traditional format of the past in a manner that is both serious and witty.

Within these works, which possess an aspect of social commentary through genre scenes, Choi does not emphasize or intentionally reveal the discomfort inherent in realistic contemporary scenes. He borrows the characteristic of documentary painting, which is based on factuality, to present the event itself realistically. Yet, at the same time, he infuses it with a critical consciousness that subverts the original intent of court documentary painting, which was to commemorate achievements and leave behind Confucian examples. Therefore, Choi Hyunseok's work is a "documentation that subverts documentation," which appropriates the form of court documentary painting and then subverts its original purpose.

Sung Ji-yoon